Čistit si zuby před jídlem nebo po jídle?

Pravidelné čištění zubů minimálně 2x denně patří do každodenní rutiny nás všech. Proč je čištění zubů vlastně tak důležité? Především kvůli odstranění zubního plaku. V plaku se nalézají bakterie, které produkují kyseliny a ty postupně rozleptávají sklovinu, což je jedním z důvodů vzniku zubního kazu. Pokud plak pravidelně neodstraňujeme, může mineralizovat a postupně se měnit na zubní kámen. Otázkou, kterou si řada z nás ovšem klade je, jestli je lepší čistit si zuby před jídlem nebo po jídle.

Každé jídlo, které sníme ovlivňuje pH v našich ústech. Platí základní pravidlo, pokud je kyselost v ústech vysoká, minerály ve struktuře skloviny se začnou uvolňovat do prostředí úst a tím se demineralizuje sklovina. Sklovina se stává díky tomu měkčí a snadněji se poškodí, posléze tak snadněji vznikají zubní kameny nebo kazy. Trvá zhruba 30 minut po ukončení jídla, než se opět pH v ústech stabilizuje. Proto bychom se měli držet základního pravidla, tedy počkat zhruba půl hodiny po jídle s čištěním zubů.

I čištění zubů vhodným kartáčkem s měkčími vlákny, mezi které patří Nanoo kartáčky, může v případě kyselého pH, lehce narušit sklovinu. Co ovšem dělat v momentě, kdy si potřebujeme vyčistit zuby po jídle dříve, než za půl hodiny? Zpravidla stačí vypít trochu čisté vody nebo mléka, nebo si pusu vypláchnout čistou vodou nebo ústní vodou, neutralizaci pH tak o trochu urychlíme. Řada z nás si čistí zuby před prvním ranním jídlem, čímž se vyhneme tomu, abychom museli řešit pH v ústech. Z hlediska zdraví zubů se rozhodně nejedná o povinnost nebo důrazné doporučení, tedy čistit si zuby pouze před snídaní a nikdy po ní. Ovšem málokoho z nás napadne si čistit zuby před obědem nebo večeří.

Kartáčky Nanoo mají 12 000 jemných vláken, které jsou k vaším zubům velice šetrné. Přesto vám doporučujeme při čištění zubů dodržovat základní pravidla tak, abyste zubní sklovinu narušovali co nejméně. Jaké jsou tedy základní rady ohledně čištění zubů v souvislosti s jídlem? Pokud to jen trochu jde, vyčistěte si zuby po každém jídle, a nejen ráno a večer. Mezi další tipy patří počkat zhruba půl hodiny po každém jídle. Mezi jídlo, které způsobuje kyselejší pH v ústech než jiné, patří ovoce nebo džusy, ale také kupříkladu káva, nebo i jídla plná cukrů jako jsou sušenky, dorty, cornflakes nebo i čokoláda. Po jejich konzumaci trvá návrat k běžnému pH i 2 hodiny, pokuste se dodržet tedy o něco delší interval před čištěním zubů. Spěcháte do práce, školy nebo se chystáte jít spát a zuby si chcete vyčistit dříve? Jídlo ukončete spíše zásaditou potravinou (obecně zelenina bývá zásaditější), tedy třeba ředkvičkami, cuketou, dýní nebo řeřichou. Sáhnout můžete i po čočce, mandlích, ale i po česneku nebo olivovém oleji. Pro urychlení vyrovnání pH v ústech vám pomůže propláchnutí ústní dutiny čistou vodou.